Popular Posts

There was an error in this gadget

Monday, November 15, 2010


2-3bln lps aku blk dr husm..sggh la kejap kt c.c..nk on9 katakan,pastu tgk la kt cc tu kne letak kasut kt luar...adei...kasut dala bru sminggu bli..nk wt cmane.tpakse..pastutime on9 asyik tpk kasut je,sbb kt luar ade budak 2 orang..m...uke cm baik jer,xkan nk curik kot..hehe..mase nk balik, tkejut gle tgk kasut btul2 ilang..apa lg mcm2 pkataan yg x spatutnya kuar da tburai kt tmpat letak kasut..aku tanya kt manager c.c,smbil menggaru kepala diedatang tgk.."sudah...naya"ckp die..dalam kpale aku da tpk,balik kaki ayam la kali ni...kasut aku.........,tp aku x puas ati,aku tanye budak2 yang tengah maen on9game,die ckp nampk bdk 2 orang tp xtau die crik ke x..aku tanye knal x rumah die?die ckap knal,dkt kwsan ni gak.aku hulur rm2 jom tunjuk kt abg..dgn pakai sliper jepun sape ntah,aku drive kete p rumah suspek,jauh gak,igt dkt je,sampai je bdk td p panggil,pastu dtg la sorang mamat ni..dgn pakai towel cm bru lepas mandi..aku tanya ade ambik kasut aku x,die cakap mase die balik td ade nampak baeek lg tsadai kt tempat letak kasut..,akuda nk naik angin da,aku ckp,"ko taux aku ni pgawai polis.."saje je acah nk tgk hehe..die trus diam, aku soh die bgtau btol2 jgn smpai ramai lg pegawai datang,akunk masuk balai jap g xde kasut ni cane...die pn ckp,mgkin kawan die ambik,tgk ptg ni la die p rmh kwn die, die ckp,aku pn bgtau ko nk soh aku masuk balai kaki ayam ke?g pakai bju kte p rumah bdk tu skrg..die trus naik tka pakaian,tp turun balik pakai shortpants xpakai baju,bgtau kt aku,kasut kale itam tu ke? YERR!!bgtau ku ngan nada menggerunkan..huhu..die ckp ada dalam rumah die..mungkin adik dieambik die ckp...siaaaal punye budak...rase nk tumbuk je muke die..pdahal die yng ambik...die p ambik bg kt aku..aku tanye lg,ko ckp btol2 sape ambik ni..jgn sampai aku tangkap..mengaku xpe..,die x ngaku jugak..aku pn bredar dgn ati yang gumbira..hahaha
P/s jagn tinggal kasut anda di luar,simpan dalam poket..huhu

Monday, March 29, 2010

Tanda Kiamat....

Tanda-tanda besar

  • Keluar sejenis binatang dari perut bumi yang digelar Dabbatul Ardhi.
  • Lahirnya dajjal
  • Keluar asap tebal.
  • Turunnya nabi isa a.s
  • Kemunculan imam mahdi
  • Matahari terbit dari ufuk barat.
  • Keluarnya suku yakjuj dan makjuj
  • Diangkat al-Quran dan perkara-perkara yang baik
  • Runtuhnya Ka'abah
  • Terdengar tiupan sangkakala pertama.
  • Ada azan tak di jawab
  • 3 kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat, dan yang ketiga di Semenanjung Arab.

Tanda-tanda kecil

Didapati kini bahawa seluruh tanda-tanda kecil telah muncul dan terbukti seperti yang dinyatakan dalam hadis. Kebanyakan hadis-hadis ini dapat ditemukan di dalam Sahih Muslim, Sahih Bukhari dan Riwayat Tarmizi.

  • Penaklukan Baitulmuqaddis

Dari Auf b. Malik r.a., katanya, "Rasulullah s. a. w. telah bersabda:"Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat." Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari

  • Zina bermaharajalela

"Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." - Sahih Muslim

  • Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik
  • Bermaharajalela alat muzik

Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah

  • Menghias masjid dan membanggakannya

Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai.

  • Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak baik

Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim

  • Ramai orang menuntut ilmu kerana pangkat dan kedudukan
  • Ramai orang soleh meninggal dunia

Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama dimuka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran - Riwayat Ahmad

  • Orang hina mendapat kedudukan terhormat

Di antara tanda-tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka'(orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia" - Riwayat Thabrani

  • Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja

"Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja." - Riwayat Ahmad

  • Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.
"Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang."

  • Bulan sabit kelihatan besar

Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit." - Riwayat Thabrani

  • Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita

Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu" - Sahih Muslim

  • Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar

Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar" - Riwayat Ahmad

  • Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai

Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai." - Sahih Muslim

  • Banyaknya sifat bohong dan ia menjadi perkata biasa
  • Jarak-jarak antara pasar menjadi dekat (menunjukkan banyaknya kegiatan perdagangan)

Banyaknya sifat bohong, pendeknya waktu, dekatnya jarak-jarak antara pasar-pasar." - Riwayat Bukhari

  • Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda

Pada akhir zaman akan muncul suatu kaum yang mencelupi rambut mereka dengan warna hitam seperti 'bulu merpati' yang mereka itu tidak akan mencium bau syurga." - Sahih Abu Daud & Nasai

  • Kekayaan umum dikuasai segelintir orang tanpa kebenaran dan tanpa rasa takut, termasuk rasuah dan mengambil harta secara tersembunyi.

-hadis bawah-

  • Akan terdapat banya pengkritik, pembawa-cerita, penikam-belakang dan pengejek dalam masyarakat.

-hadis bawah-

  • Orang akan mendirikan hubungan dengan orang tak dikenali dan memutuskan hubungan dengan yang rapat dan disayangi.

-hadis bawah-

  • Orang akan melakukan homoseksual.

-hadis bawah-

  • Akan terdapat ramai anak luar nikah.

- Abdullah Ibn Mas'ood (R.A.)

  • Berkurangnya sifat amanah

-hadis bawah-

  • Terasa berat untuk menjalankan syariah (zakat dijadikan hutang)

-hadis bawah-

  • Lelaki mentaati isterinya tetapi menderhakai ibunya

-hadis bawah-

  • Lelaki berkasar dengan bapanya tetapi beramah dengan rakannya

-hadis bawah-

  • Suara manusia meninggi (menjerit dan berteriak) di masjid-masjid

-hadis bawah-

  • Pemimpin suatu kaum adalah keji dan pemimpin suatu suku adalah fasik

-hadis bawah-

  • Lelaki dihormati bukan kerana budi dan kebaikan tetapi kerana takut akan kejahatannya

Dari Ali dan Abu Hurairah r.a.: "Apabila harta rampasan perang (milik umum) dikuasai segelintir orang sahaja, barang amanah menjadi rampasan, harta zakat menjadi hutang, seorang lelaki mentaati isterinya dan menderhakai ibunya, berbuat baik kepada temannya dan berbuat kasar kepada bapanya, suara-suara tinggi di masjid-masjid, yang menjadi pemimpin suatu kaum (bangsa) adalah orang yang hina (berkelakuan/bersifat keji) di antara mereka dan orang yang menjadi ketua suatu suku (kabilah) adalah orang fasik di antara mereka, seorang lelaki dihormati kerana takut jahatnya, arak biasa diminum, sutera biasa dipakai (oleh lelaki), munculnya penyanyi perempuan dan alat-alat muzik, orang yang di kalangan umat terkemudian akan melaknat (mengutuk) umat terdahulu, maka ketika itu hendaklah mereka menunggu kedatangan angin merah atau pembalikan bumi atau keburukan bentuk-bentuk atau tanda-tanda yang beriringan seperti tali yang putus maka jatuhlah biji secara berterusan". - Riwayat Tarmizi

  • Anggota polis semakin ramai yang menunjukkan semakin banyak kerosakan

-hadis bawah-

  • Mendahulukan lelaki menjadi imam bukan kerana ilmu tetapi kerana suara...

-hadis bawah-

  • Penjualan jawatan atau kepemimpinan (politik wang)

-hadis bawah-

  • Memandang rendah kepada darah

Rasulullah bersabda: "Bersegeralah untuk melakukan amal soleh apabila telah muncul enam perkara: perlantikan pemimpin yang boodoh, ramainya bilangan anggota polis, penjualan kepemimpinan, tiada penghargaan terhadap darah, pemutusan silaturrahim, orang mabuk menjadikan al-Quran sebagai alat nyanyi yang mereka mendahulukan seseorang antara mereka menjadi imam agar dapat menyanyikannya walaupun orang tersebut paling sedikit ilmunya." - Sahih Riwayat Tabrani & Ahmad

  • Seorang isteri bekerja dalam satu syarikat dengan suaminya. (Malah isteri berpangkat lebih besar)

Dari riwayat Ibnu Masud: "Di pintu gerbang (dekatnya) hari kiamat: Salam hanya kepada orang yang khusus (sudah dikenalinya), tersebar dan berkembangnya perdagangan sehingga seorang isteri membantu suaminya berdagang" - Sahih Lighairihi Riwayat Ahmad

  • Munculnya gaya hidup mewah dan manja di kalangan umat Islam

Apabila umatku berjalan dengan sombong dan yang melayan mereka adalah putera-puteri raja, putera-puteri Parsi dan Rom, maka orang yang paling buruk akan berkuasa terhadap orang yang paling baik (pilihannya)." - Riwayat Tarmizi, Sahih Abdullah ibnu Umar r.a.

  • Orang fasik dimuliakan sedangkan orang mulia dan terhormat direndahkan

Sungguh hebat dia, sunggu jarang orang seperti dia dan sungguh pintar dia sedangkan di dalamnya tidak ada iman sedikitpun" - Riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Tarmizi, Ibnu Majah

  • Banyak orang berharap untuk mati kerana banyaknya kekacauan ataupun kesengsaraan

"Tidak akan berlaku kiamat sehingga apabila seorang lelaki melalui sebuah kubur maka ia akan berkata: 'Aduhai seandainya aku juga berada ditempatnya.'" - Riwayat Bukhari dan Muslim

  • Banyaknya berlaku gempa bumi
  • Banyaknya berlaku huru-hara yang menyebarkan kejahatan
  • Banyaknya berlaku pergaduhan dan pembunuhan

"Kiamat tidak akan berlaku kecuali apabila ilmu telah diangkat, banyaknya berlaku gempa bumi, timbulnya huru-hara dan banyak pergaduhan iaitu pembunuhan - Sahih Bukhari

  • Munculnya mati mendadak atau mati secara tiba-tiba

-hadis bawah-

  • Masjid dijadikan jalan iaitu seseorang muslim melalui masjid tanpa melakukan solat

Masjid dijadikan sebagai jalan-jalan dan timbulnya mati mendadak" - Hasan At-Tayalisy.

http://ms.wikipedia.org/wiki/Tanda-tanda_Kiamat

Sunday, March 28, 2010

Andai hari esok hari kematian ku...








andai hari esok hari kematianku, aknku sujud padamu memohon pengampunan,
memohon agar terima taubat ku,

andai hari esk hari kematian ku,akan ku pinta halalkan mkn minum ku,

andai hari esk hari kematianku,
kuharap tiada yg menangisi dpn jasadku,

andai hari esok hari kematianku,
kupinta semadikan jasadku disebelah pusara bapaku,
andai hari esk hari kematianku,kupohon doa dri teman2ku,agar ku mendapat syafaat dan tenang disana
...

andai hari esok hari kematianku..
usah la kau memohon maaf dariku lagi kerana aku da memaafkan mu..

setelah ku tiada..
jangan tangisi,kerana aku xkan kembali lagi..

setelah ku tiada...
jangan sesali kerana ku tidak pernah simpan dalam hati..

setelah ku tiada,
jangan kau ulangi kerana ianya akan berlaku lagi..

the true of love....

tiada guna bercinta jika tidak disayangi.....
tiada guna menyayangi jika tidak dihargai...
tiada guna bekorban jika itu dianggap bebanan...
tiada guna memberi perhatian jika itu dianggap mengongkong..
tiada guna memujuk jika masih mengulangi...

cinta bagiku telah banyak mengajar erti hidup...
tlah banyak dugaan kutempuhi...
tp kutetap sabar..

tp apa guna bersabar jika ia trus berlarutan..
tiada guna kumengalah jika kau tidak pernah akui kesilapan diri..

banyak kali ku fikirkan adakah aku yang selalu bermasalah...
adakah aku yang sengaja menimbulkan pergolakan dalam hubungan...
salah kah aku,,,,,??
salahkah aku memberi perhatian padamu...
salahkah aku cuba menarik mu daripada terus hanyut dengan dunia mu...
salah kah aku cuba membaiki untuk kebaikan dirimu...

jika dulu dirimu mengalirkan air mata supaya aku tetap dengan mu...
tp sekarang kurasa dirimu mengalirkan air mata kerana tersiksa dengan ku..

jika dlu segalanya boleh...
kenapa sekarang da berubah..

aku xpernah memikirkan dirimu aneh,buruk,
aku xpernah menghina dirimu..
ku menggap segala tentang dirimu suatu keistimewaan,keunikan seorang wanita...

erm... memang semua da berubah...
ku memegang pesan ibuku..
cri la pasangan yang sanggup menempuhi cabaran bersama2...

seseorang xkan berubah jika hatiya tetap utuh dengan cintanya..
seseorang xkan berubah jika cintanya makin pudar...
.....


Saturday, May 23, 2009

Story pasal aku..















tanggal 18.5.1986,aku dilahirkan,dan hari ni,18.5.09 maka genap la usia ku 23tahun...tiada seorg pn yg ucapkn slamat hari lahir pd ku,namun aku xkisah sebab bnyk lg perkara yg sukar pernah ku lalui, aku dilahirkan ketika seluruh keluargaku tengah sedih dan risau akan keadaan ayah ku yg sakit tenat mengidap barah hati,pada 17.7.86 ayahku menghembuskan nafasnya yg terakhir pada usia 33tahun,aku pd ketika itu masih tidak mengerti ape yg berlaku kerana usia ku xsampai 3bulan, arwah ayah ku dikenali oleh penduduk kerana sifatnya yg mesra dan seorang yg berjaya dalam perniagaannya,dan memberikan keluarga kehidupan yg selesa ketika hidupnya,tapi aku tdk pernah merasai semua itu,terasa juga hatiku untuk menatap wajah,memeluk nya,tp itu sudah takdir untuk ku,
setelah pemergian arwah ayah, keluarga kami terpaksa mengharungi pelbagai rintangan untuk meneruskan hidup, aku amat berbangga akan ibuku,membesarkan kami 4beradik ,ibuku terpaksa menjual bmw arwah ayh untuk membiayai pengajian abg ku yg sulong. Ketika ku berusi 4tahun,aku sering bertanya dimana ayah,ibuku cakap pd ku ayah aku telah meninggal,tp aku xfaham ape itu meninggal,aku tanya lg,meninggal tu ape?ibuku tersenyum dan berkata ayah dah pergi jauh,sangat jauh, ooo..baru aku faham ayahku pergi jauh..aku tanya lg,bile die akan balik, dengan nada yg sebak ibuku terangkan, ayah tak kan balik lg,...lagi aku pening dan xfaham sebab aku masih kecil lg masa tu.....
aku mempunyai satu cita2,cita2 ingin menjadi usahawan bejaya mcm arwah ayah,arwah ayah aku jadikan sebagai idolaku,segala apa yang dilakukan oleh ayah aku akan cuba teruskan ,meneruskan kejayaan yang tergendala,aku bertekad...arwah ada meninggalkan sebuah kilang memproses perabut yang lengkap dengan segala mesin memproses,setelah arwah meninggal ,atok ambil alih selama 5-8tahun dan diambil alih oleh abang sulungku,masatu aku baru sekolah rendah,tp sayang abangku hanya dapat mengurus untuk 5 tahun saja dan terpaksa tutup akibat beban hutang,sekali lagi kilang tu sunyi tanpa bunyi mesin2 yang selalu ku dengar...
setelah habis spm,aku mendapat keputusan yang agak cemerlang,bapa saudara aku suruh aku lanjut pelajaran dalam bidang pengurusan perbankkan,tapi aku tk minat, aku hanya mempunyai satu cita2 yang aku ceritakan td, aku melanjutkan pelajaran di politeknik untuk mengikuti kursus diploma berasaskan kayu,ataupan pembuatan perabot dan perniagaan, walaupun aku banyak maen2 dalam belajar tetapi aku masih ingat akan cita2...
kini aku sudah tamat pengajian dan mendapat diploma,aku gunakan diploma aku untuk mendapatkan bantuan kewangan,aku cuba membuka balik kilang yang dah lama menyepi...dengan bantuan seorang pekerja yang pernah bekerja dengan arwah ayah ,dia banyak memberi tunjuk ajar dan bercerita tentang arwah ayah yuang tak pernah ku jumpa...
sekarang kilang kembali beroperasi....dan ada pelanggan yang menempah ..kini aku sudah mampu memiliki sebuah kereta untuk memudahkan lagi perjalananku untuk berjumpa pelanggan yang terdiri drp orang kampung malah kontraktor2 pembinaan juga aku bergaul untuk mendapatkan tempahan yang besar...kini mantan pengarah pendidikan yang bergelar dato juga menjadi pelanggan ku.....
kini aku cuba lagi untuk mendaki satu lagi tangga untuk menuju keatas, aku sekarang cuba mendapatkan bantuan kewangan drp 2 buah bank besar, CGC dan SME bank,untuk membesarkan lagi perniagaan yang diwarisi ini.aku Cuma berdoa agar permohonan tersebut akan lulus secepat mungkin...insyaalah aku akan mengembalikan suasana seperti adanya arwah ayah dulu......

Friday, May 22, 2009

pengkid celaka dan maknyah bangang

pengkid atau perempuan yg xmahu jd perempuan yg lebih perwatakan lelaki atau lebih dikenali tomboy tahap kronik, dan maknyah atau lelaki yang paling hina dan pendek akal pemikiran dan juga memalukan kaum lelaki dengan berubah rupa jd perempuan amat membimbangkan di negara kita,ini kerana gejala ini menular seperti wabak di negara kita,adakah negara kita mengiktiraf mereka ini,kenapa membiarkan saja mereka ini menghina kita semua dengan cara mereka yg tidak seperti manusia..adakah mereka cacat?atau dah terencat?...bagi pendapat saya, kita perlu gubal undang2 untuk mengharamkan mereka semua ini,mengenakan tindakan yg keras,menangkap semua pengkid dan maknyah ini,di pasaraya,di jalan,di bandar,di lorong2 atau jalan p.ramlee,lorong haji taib, jangan biarkan mereka terus sesat,sedarkan mereka apa akibatnya, sebab mereka ini juga menjadi tanggungjawab kita sebagai manusia untuk membetulkan keadaan, saya amat jelik melihat pelakuan mereka ini,kalau dulu golongan ini malu untuk menunjukkan diri sebenar,tetapi sekarang mereka merasakan diri mereka seperti diiktiraf dan bangga dengan keadaan itu,ape semua ni,adakah kite hanya duduk diam dan lihat saja...pernah saya terserempak dengan pengkid yg bercium dgn kaum sejenisnya yg normal dr segi luaran,tetapi mungkin perasaan dah meminati kaum sejenis atau lesbian,mereka bercumbu dikhalayak ramai tanpa rase malu,siapa la mak bapak mereka yg sanggup tanggung dose mereka,..sungguh menghinakan..hina sebab mereka adalah manusi yg seagama dengan kita...rase nk bg penampar pun ade,tapi kalau tampar pn nanti yg kena dakwa org normal mcm kita..adoi..pening fikirkan pasal golongan ini,.bg sy mereka bukannya tdk dapat pulih menjadi normal..mereka boleh disamakan dengan penagih dadah,mereka harus dihantar ke pusat pemulihan dan jalani kaunseling...jangan biarkan bangsa kita jadi seperti bangsa barat,cukuplah dengan bahasa kita yg dah tergadai jangan bangsa kita pn terikutkn bangsa barat yg mengiktiraf golongan ini dan membiarkan tanpa tindakan....dibarat perkahwinan sejenis dibenarkan, alasanya hak kebebasan manusia...bangang sungguh bunyinya,segala makhluk sudah dijadikan berpasangan oleh tuhan..kenapa kite nk nafikan lg....

Tuesday, May 19, 2009

salam perkenalan

Assalamualaikum kepada semua rakan seagama islamku dan salam sejahtera kepada yang masih belum memeluk islam, ku harap kehadiran blog ku ini dapat menjadi tempat untukku meluahkan apa yang terpendam dan dapat berkongsi pendapat,cerita pengalaman agar kita semua boleh saling mengenal erti hidup setiap insan... salam perkenalan untuk semua...